OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Moc se mi nechce věřit, že členové týhle bandy už jsou třicátníci. Jako by to bylo včera, kdy jsem kytarovou omladinu se zpěvákem, který recitoval tak naléhavě, že to rvalo srdce, slyšel poprvé. Nové album si zachovává základní mantinely, které jejich tvorba vždy měla, a zároveň tu je citelné i to, co přináší věk. A co ona dospělost přinesla? Zvuk je širší, kytary nejsou tak nabroušené, sem tam se lehce přidá žesťový zvuk trubky, aby umocnil atmosféru. Větší péče v postprodukci je tu citelná.
LA DISPUTE jsou stále přeborníci v tom, jak dokáží pracovat s gradací skladeb. Přesně ví, kdy nechat plochy jen tak plynout, kdy zvolnit a kdy lehce šlápnout na plyn. Pravda, na plyn už se nešlape tak často, ale o to víc se v melodiích soustředí na určitou hitovost.
Základ pro každou kompozici stále stojí na spojení náladových kytar, vycházejícím odněkud z post-hardcore a post-rocku. Zpěv přechází od naléhavé recitace přes trochu ufňukané kňourání až k regulérnímu screamu. Tady asi nešlo čekat změnu.
Postupem času mám čím dál tím intenzivnější pocit, že se trochu vytrácí palčivost ve sdělení kapely. O instrumentaci se víc přemýšlí, čehož výsledkem je, že desky jsou promakanější, poetičtější, náladovější a dospělejší. Ve všech možných významech toho smyslu slova. Mě je to na jednu stranu trochu líto, protože jsem měl rád tu syrovou energii, kterou kapela měla před více jak dekádou, na druhou stranu jsem rád, že se LA DISPUTE posouvají a vyvíjí.
Cítím tu lehké zacyklení v tématech a jisté melodramatičnosti, jíž je stále více. Díky naléhavosti vokálu se více soustředíte na slova a tady mám leckdy pocit, že už je to všechno trochu unavené. Říkám si ale, oni už asi jiní nebudou, na tomto poli revoluci čekat nemůžeme.
„Panorama“ je deskou po pěti letech čekání. Stále je to skvělé emíčko, ačkoliv z něj už nejsem tak odvázaný, jako při prvotině „Somewhere at the Bottom of the River Between Vega and Altair“, která se velmi tučně zapsala v hardcoreovém světě. V té době působila jako zjevení. V tomto žánru šlo o revoluci. Najednou tu byla kapela se spoustou hudebních nápadů, s rozervaným zpěvákem, který za vámi jde se srdcem na dlani a hudebníky, kteří evidentně umějí hrát. „Panorama“ na to všechno navazuje, ale tak silné emoce, jako předchozí nahrávky, ve mně nevyvolává.
Další deska. Dospělejší. Jen si nejsem jist, jestli ta dospělost je v tomto případě dobře.
7 / 10
Jordan Dreyer
- vocals, lyrics, percussion
Brad Vander Lugt
- drums, backing vocals, percussion, keyboards
Chad Sterenberg
- guitar, backing vocals, keyboards, programming, percussion, lap steel, mandolin
Adam Vass
- bass guitar, backing vocals, additional guitars
Corey Stroffolino
- guitar
1. Rose Quartz
2. Fulton Street I
3. Fulton Street II
4. Rhodonite and Grief
5. Anxiety Panorama
6. In Northern Michigan
7. View from Our Bedroom Window
8. Footsteps at the Pond
9. There You Are (Hiding Place)
10. You Ascendant
Panorama (2019)
Rooms of the House (2014)
Wildlife (2011)
Somewhere at the Bottom of the River Between Vega and Altair (2008)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.